Tohle je téma, které věřím že není černobílé ani pro vás, ani pro ostatní rodiče - obzvláště pro ty, kterým na budoucnosti jejich dětí záleží.
Udělala jsem anketu a dopadlo to tak, že +- 25% hlasovalo pro dávat, 25% pro nedávat a 50% že je to složitější téma.
A já souhlasím se všemi, protože to rozhodně není buď a nebo a záleží na spoustě faktorů.
Důvodem proč nedávat je například myšlenka, že pomoc v domácnosti by neměla být odměňována penězi. Že podílení se na denních aktivitách k udržení domácnosti by mělo být přirozené pro všechny členy rodiny a měla by to být součást chodu domácnosti jako týmu. Je i fajn, když dětem vysvětlíme, že pokud nám doma s něcím pomohou, zbyde nám tak více času na to, strávit čas společně. Že jsou věci, které musíme udělat každý den, aby bylo doma relativně čisto a vše fungovalo jak má a bydlelo se nám hezky je potřeba je udělat. A máma s tátou nemají 8 rukou :) Tím, že si tyhle běžné činnosti děti vyzkouší, uvědomí si, že každá aktivita zabere poměrně dost času.
Důvodem proč dávat je například to, že pokud chceme, aby se děti naučily zacházet s penězi, musí nějaké mít a v tom případě mít možnost si knějakým přijít nebo si je vydělat, než jim bude 15. Také jsou děti, které si už od malička chtějí na svou vysněnou hračku vydělat, jelikož ji od rodičů nejspíš nedostanou a hledají možnosti, jak k peněnzům přijít. Vždy
Rozhodla jsem se do tohoto tématu ponořit hlouběji a jak asi tušíte, záleží na několika faktorech, které ovlivňují rozhodnutí nás rodičů.
Pomoc v domácnosti nad rámec běžných činností
V prvé řadě je důležité rozlišit mezi běžnými domácími pracemi, které by měly být součástí každodenního života děrí, a pracemi, které jsou nad rámec běžných povinností. Běžné činnosti, jako je například úklid pokoje, mytí nádobí po jídle nebo vynesení odpadků, by měly být považovány za normální součást rodinného života. Nicméně, práce jako mytí auta, sečení trávníku nebo větší úklidové akce mohou být považovány za nadstandardní a vhodné k odměnění.
Záměr
Záměr, proč dětem dávat peníze za domácí práce, by měl být vždy jasně definován. Měli bysme se zamyslet a říct si, proč dětem peníze chceme dávat. Chceme, aby se děti naučily hodnotě práce? Přejeme si, aby se naučily zodpovědnosti a samostatnosti, nebo je chceme motivovat k tomu, aby se aktivně podílely na chodu domácnosti? Jasné cíle pomohou nám rodičům pomoci rozhodnout, jaké odměny za co jsou vhodné.
Příklad ze života: Nedávno jsem mluvila s kamarádkou, která má 9-ti letou dceru, která strašně ráda čte. Ona i její manžel jsou z východní Ukrajiny a doma mluvili rusky (do té doby než začla válka). ŽIJÍ V Německu a jejich dcera tedy mluví německy, rusko ukrajinsky a od 4 let chodí na angličtinu. Záměr maminky byl, aby jejch dcerka četla knížky i v ukrajinčtině a řekla, že ji dává pravidelně peníze za to, že pravidelně čte ukrajinské knížky. Pro mě to byl zvláštní důvod, ale kamarádka dodala, že chce, aby jejich dcerka ukrajinsky uměla jak číst tak i psát, což naprosto chápu a tohle je prý jediná možnost jak ji k tomu jsou s manželem schopni "namotivovat" Takže každý má důvody své a neměli bychom nikoko soudit, za co svým dětem dává peněžní odměnu. Věřím, že ona peníze využije k tomu, že si koupí více knížek, sice v němčině, což je také super :)
Finanční situace rodičů
Finanční situace rodiny hraje klíčovou roli v tom, zda a kolik si mohou dovolit dávat dětem za domácí práce. V rodinách s omezeným rozpočtem může být vhodnější odměňovat děti jiným způsobem, například formou společně stráveného času. Já bych doporučila vybrat si za co a dávat dětem pár drobnými, které by jinak použili na drobné sladkosti či hračky pro děti a nechat děti, aby si tyto penízky naučily spravovat samy a samy se rozhodly, jestli si za ně koupí právě sladkost nebo si začnou šetřit na něco většího.
Naopak rodiny s lepší finanční situací si mohou dovolit poskytovat dětem peněžní odměny, které je naučí hospodařit s penězi na vyšší úrovni, kde se děti učí dávat si peníze stranou na investice i charitu. Jak asi víte, účelem naučit děti zacházet s penězi není jen poddporovat je v hromadění peněz, ale naučit se i dávat a uvědomit si, že peníze můžeme i zhodnotit.
Příklad ze života: Dcerka od mé nejlepší kamarádky, která vydělává (jak říká víc než potřebuje) dostávala 10 Kč za vyskládání myčky už když byla dcerka maličká. Vždy když ji vyskládala, kamarádka ji dala 10 Kč. A víte co se stalo, když kamarádka vyskládala myčku, když dcerka byla zrovna v kuchyni? Holčička běžela do pokojíčku a přinesla mamince 10 korun... za to že vyskládala myčku ona... Děti jsou prostě naše poklady a opravdu stojí za to do nich tu naši lásku a čas investovat :)
Věk dětí
Dalším důležitým faktorem je věk dětí. Typ prací, za které děti dostávají odměnu, je rovněž důležitý. Práce by měly být adekvátní věku a schopnostem dětí.
- 3leté děti: V tomto věku je důležité zaměřit se spíše na motivaci a budování návyků než na finanční odměny. Malé úkoly jako uklízení hraček mohou být odměněny pochvalou, samolepkou nebo malinkou hračkou. Jak si mohou 3-leté děti přijít k penězům vám sepíšu v dalším článku, aby i tito drobci měli možnost mít svoje korunky :)
- 6leté děti: Děti tohoto věku již mohou vykonávat jednodušší domácí práce jako například pravidelné vyskládání myčky, úklid stolu po jídle, zalévání květin. Tady se přikláním k tomu, aby to byla opravdu pravidelná aktivita, za kterou dítko dostane zodpovědnost, že bude provedena. Malé finanční odměny za pomoc při vaření, či prostírání stolu mohou být motivující, ale důležitější by v tomto případě měla být radost ze společně stráveného času s rodiči a pomoci obecně.
- 10leté děti: Starší děti mohou již vykonávat náročnější úkoly, jako je mytí auta, práce na zahradě, úklid sklepa, garáže, napečení muffinů na oslavu narozenin, když maminka nestíhá :), nebo již zminované učení se nového jazyku, ...
- 13leté děti: Teenagerům mohou být přiděleny ještě zodpovědnější úkoly, které je připravují na dospělý život. Může to být hlídání mladšího sourozence, venčení psa od sousedů, atd. Odměny za tyto práce mohou být vyšší a mohou zahrnovat i jiné formy odměn, jako je například navýšení kapesného.
Iniciativa
Nakonec je důležité si uvědomit, zda iniciativa k plnění domácích prací vychází od nás rodičů nebo od samotných dětí. Děti, které samy projevují zájem o pomoc v domácnosti, by měly být povzbuzovány, zatímco děti, které potřebují více motivace, mohou být inspirovány právě finančními odměnami.
Příklad ze života: Nedávno mi jedna maminka psala, že jejich dcerka (4 roky) je sama poprosila, jestli by mohla doma pomáhat s něčím, za co by dostala penízky, že by si chtěla koupit panenku. Tohle mě přijde naprosto kouzelné, že si holčička sama řekla co chce a jak toho chce dosáhnout.
pro koho jsou práce odváděny
Je také důležité zvážit, zda děti pracují pouze doma nebo mají možnost si něco vydělat například u sousedů či v širší rodině, nebo u přátel rodičů. Práce pro sousedy může být výbornou příležitostí pro starší děti, jak si přivydělat a naučit se zodpovědnosti mimo rodinný kruh. Rodiče by však měli dohlédnout na to, aby byly děti v bezpečí a aby úkoly byly přiměřené jejich věku a schopnostem. Jsou děti, které dojíždí k členům rodiny a hlídají své maličké bratrance či sestřenice, venčí jim psa, nebo zalévají kytky, či se postarají o křečka, když širší rodina či prátelé odjedou na dovolenou.
Zda tedy dávat dětem peníze za domácí práce, je otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď. Každá rodina je jiná a má různé potřeby a možnosti. Důležité je, aby rozhodnutí rodičů bylo promyšlené a reflektovalo hodnoty a cíle, které chtějí svým dětem předat.
Mluvme s dětmi a buďme k nim upřímní. Řekněme jim, jak se situace má, pokud nemáme peníze na rozdávání. Přiznejme jim, že třeba nevyděláváme tolik, kolik bysme si přáli, ale věříme v to, že pokud se s penězi naučí hospodařit moudře, půjdou si houževnatě za svými sny, že si jste jistí, že budou mít život jaký si přejí.
Neslibujme dětem peníze, neslibujme jim, že za ně převezmete zodpovědnost při rozhodování. Snažme se je motivovat a poskytnout jim informace, které vás ve vašem životě nejvíce posunuly kupředu. Našim posláním je, předat jim mouro, které jsme nasbírali za desítky let a zkrátit jim cestu za jejich vysněným životem.
Zamyslete se, v kolika letech, jestli vůbec, s vámi vaše rodiče začaly mluvit o mindsetu, o životním naplnění, o možnostech které máte, o věcech jako je vytrvalost, nadšení, vystupování z komfortní zóny, dělání chyb, přebírání zodpovědnosti za sebe sama, ... ? Ano, byla jiná doba, a někteří rodiče měli třeba 2 práce, aby nám mohli dopřát hezký život a tohle nebylo něco, nad čím třeba v tu chvíli oni sami měli prostor přemýšlet... Věřím, že většina rodičů pro nás dělala to nejlepší, jak uměli.
Nyní se zamyslete, kde mohou vaše děti být, až jim bude 15, 20, 25 let... ne 35 nebo 40. pokud s nimi o těchto tématech začnete mluvit už v ranném věku,
Mým záměrem není motivovat naše holky ve vydělávání obrovských částek. Mým přáním je, aby si uvědomily, že jsme součástí společnosti a přírody. Že v životě nejde o to mít obrovský dům s bazénem a super drahé auto, ale o vnitřní pocit naplnění a štěstí. Chci, aby si už na začátku uvědomovaly, že jejich život by měl mít nějaké poslání, které jim bude dávat smysl života a budou tím pomáhat přírodě a lidem kolem sebe. Aby měly sebe sama v centru pozornosti. Ne aby se povyšovaly nad ostatními, ale aby dosáhly toho, že jsou samy šťasné a mohly tak šťasné dělat lidi i kolem sebe. Mým práním je, předat jim vědomosti, které jsem doposud nasbírala a stále sbírám. Zasadit semínka v jejich hlavě a postupem času je zavlažovat a nechat je růst tak jak se v životě rozhodnou.
Pokud vás k tomuto zajímá více, nezapomeňte mě sledovat na instagramu. @alizi.design_pro_deti
Nebo se i zaregistrujte na mých stránkách. Ráda bych toto téma rozvíjela dále a dělila se s vámi o své zkušenosti i informace, které stále čerpám :)
Mám radost, že jste se dočetli až sem, protože to znamená, že vám na budoucnosti vašich dětí opravdu záleží ❤️
Přeji vám krásný den! Alžběta